Levyarvio: Genesis – Three Sides Live (1982)

Three Sides Live on Genesiksen kolmas livelevy.

Three Sides Live on siitä kummallinen julkaisu että siitä ilmestyi kaksi hyvin erilaista versiota. USA:ssa ja joillain muillakin markkinoilla Three Sides Live piti sisällään, nimensä mukaisesti, kolme vinyylin puoliskoa livemateriaalia ja neljännen levyn puoliskon joka koostui alunperin 3 x 3  EP:llä (1982) julkaistusta kolmesta studiobiisistä sekä kahdesta Duke -levyn yhteydessä julkaistusta sinkun B-puoliskosta. Britti-versio sen sijaan sisälsi neljä vinyylin puoliskoa livemusiikkia. Kaikki myöhemmät CD-julkaisut levystä ovat ymmärtääkseni noudattaneet Britti-version linjaa ja siitä on ikään kuin tullut levyn ”oikea” versio. Myös tämä kirjoitukseni perustuu tähän pelkästään livemateriaalia sisältävään versioon. Sivumennen sanoen todetaan nyt kuitenkin että vaihtoehtoisen version studiobiisit eivät ole kovin kummoisia vaan edustavat lähinnä 70/80-luvun vaihteen Genesis-musiikkia keskinkertaisimmillaan.

Genesiksen edellinen livealbumi Seconds Out ilmestyi vuonna 1977 ja toimi ikään kuin vedenjakajana kahden Genesis-aikakauden välillä. Seconds Out on viimeinen Genesis -levy jolla on mukana vielä kitaristi Steve Hackett (yhtä poikkeusta lukuunottamatta, mutta palaamme siihen myöhemmin). Seconds Outin jälkeen kosketinsoittaja Tony Banks, basisti/kitaristi Mike Rutherford ja rumpali/vokalisti Phil Collins jatkoivat triona studiossa ja livenä vahvistettuna kitaristi Daryl Stuermerilla ja rumpali Chester Thompsonilla.

”Hei jätkät, miksi ette kertoneet että tänään on raitapaitapäivä? Oikeesti!” Mike Rutherford, Tony Banks ja Phil Collins.

Lue myös: Levyarvio: Genesis – A Trick Of The Tail (1976)

Three Sides Live on äänitetty pääosin Genesiksen vuoden 1981 kiertueella joka promotoi tuolloin tuoretta albumia, samana vuonna ilmestynyttä, Abacabia. Genesis oli vielä 80-luvun alussa elinkaarensa siinä vaiheessa jossa on tapana esittää livenä runsaasti nimenomaan uutta materiaalia. Eli Abacab nousee merkittävään rooliin Three Sides Livellä. Abacab on harmillisen epätasainen albumi, mutta onneksi Three Sides Livelle valikoitui siltä kolme kappaletta, ”Dodo”, ”Abacab” ja ”Me And Sarah Jane” jotka kuuluvat selvästi sen parempaan antiin. 

Etenkin Abacabin melkein yhdeksän minuuttiseksi venyvä nimibiisi soi Three Sides Livella tiukemmin mutta toisaalta eloisammin kuin studiovastineensa. Genesis pistää pystyyn siinä todella maukkaan grooveen johon on ujutettu onnistuneesti jopa häivähdys funkkia. 

Myös tuoreelta Duke-levyltä (1980) kuultavat kappaleet ”Behind The Lines” ja ”Duchess” edustavat tuon levyn parhaita puolia ja soivat myös liveversioina mukavasti. Valitettavasti Dukelta kuullaan myös tylsä renkutus ”Turn It On Again” joka piristyy vasta aivan loppumetreillä lyhyessä instrumentaalisessa outrossa.

Yleisesti ottaen Three Sides Liven versiot ovat varsin uskollisia tulkintoja (Genesis ei ollut ikinä yhtye joka olisi heittäytynyt villeihin improvisaatioihin), mutta niiden sointi on viehättävällä tavalla pelkistetympi. Etenkin Banksin soitto tuntuu usein aiempaa hillitymmältä. Tämä ei ole pääosin missään nimessä huono asia vaan korostaa hyvällä tavalla sitä että Genesis soi bändinä aiempaa tasa-arvoisemmin ja tavallaan tasapainoisemmin. Toisaalta hetkittäin hurjimpien soolojen tuomaa jännitystä jää kaipaamaan. Riehakkaimmat hetket koetaan yleensä silloin kun Collins hylkää laulajan roolin ja palaa ahertamaan rumpusettinsä ääreen yhdessä Thompsonin kanssa.

Siinä missä A – ja B-puoliskot tarjoilevat tuoretta materiaalia niin C – ja D- puoliskot sukeltavat pääosin vanhemman musiikin pariin. C-puolen tosin aloittaa Duken suht inhottava pikkuhitti ”Misunderstanding”. Onneksi myös nämä Genesiksen vähäisemmät hetket toimivat paremmin näinä hieman studioversioitaan särmikkäämpinä tulkintoina.

C-puoliskon, ja ehkäpä koko levyn, kohokohta on vimmainen ”In The Cage” jonka sekaan on sujautettu myös pätkät ”Cinema Show’sta” ja ”Slipper Manista”. Yleensä en jaksa näistä Genesiksen 80-luvulla suosimista sikermistä niin innostua, mutta tässä tapauksessa bändi on onnistunut sitomaan nämä kolme kappaletta yhteen varsin onnistuneesti. ”Cinema Show” -osiossa kuullaan erittäin herkullista tuplarumpalointia Collinsilta ja Thompsonilta.

D-puolella kuullaan kolme kappaletta Abacab-kiertuetta edeltävältä ajalta. Näistä ensimmäiset ovat vuonna 1980 äänitetty 11-minuuttinen eepos ”One For The Vine”* ja vuonna 1978 äänitetty muinainen ”Fountain Of Salmacis”. ”One For The Vine” kärsii hieman Banksin laimeista sähköpiano-soundeista ja jälkimmäisessä vokaaleihin kaipaa Peter Gabrielin outoa karismaa.  Banksin sähköpianosto huolimatta ”One For The Vinen” Three Sides Liven versio on itselleni kappaleen definitiivinen tulkinta sillä se soi lämpimämmin ja dynaamisemmin kuin Wind & The Wutheringin varsin kalseasti soiva originaali.

*Jostain käsittämättömästä syystä joillain cd-painoksilla ”One For The Vinestä” kuullaan vain viiteen minuuttiin typistetty versio 



Levyn päättää se poikkeus johon viittasin Steve Hackettin kohdalla aiemmin. Levyn viimeinen raita ”It/Watcher Of The Skies” on nimittäin hieman yllättäen äänitetty vuonna 1976 kun Hacket oli vielä mukana bändissä ja Bill Bruford toimi yhtyeen keikkarumpalina. On hieman kummallista nostaa tämä yksittäisenä poikkeuksena mukaan edelliseltä kokoonpanolta, mutta mikäs siinä koska kyseessä on varsin viihdyttävä vetäisy. Se käynnistyy The Lamb Lies Down On Brodwayn kappaleella ”It” (ei sinänsä tuon levyn uljaimpia hetkiä) ja siirtyy siitä sitten Foxtrotin legendaariseen aloitusraitaan ”Watcher Of The Skies” josta kuullaan instrumentaalinen tiivistelmä. ”It/Watcher Of The Skies” ei ole yhtä onnistunut sikermä kuin ”In The Cage”, mutta Collinsin ja Brufordin tuplarumpalointia on aina mukava kuulla. Olisikin mahtavaa jos Genesis julkaisisi joskus virallisen livejulkaisun joka keskittyisi pelkästään kiertueisiin joilla Bruford oli mukana.

Three Sides Live ei vedä vertoja Genesiksen parhaalle livelevylle Seconds Outille. Mutta koska näillä kahdella levyillä ei ole keskenään lainkaan päällekkäisyyksiä repertuaarin suhteen (pientä ”Cinema Shown” pätkää lukuunottamatta)  toimii Three Sides Live mukavasti täydentävänä julkaisuna antaen kuvaa Genesiksen Hackettin jälkeisestä livekunnosta. 

Three Sides Liven jälkeen Genesiksen studiolevyjen taso tippui tippumistaan mikä tarkoitti sitä että yhtyeen seuraavat livelevytkään eivät olleet enää yhtä tasokkaita koska niille päätyi runsaasti melko ala-arvoista myöhäistuotannon materiaalia.

Parhaat biisit: ”Dodo”, ”Abacab”, ”In The Cage (Medley – Cinema Show/Slipperman)”, ”IT/Watcher Of The Skies”

Rating: 4 out of 5.
Kirjoittaja: JANNE YLIRUUSI

Kappaleet

Turn It On Again (5:15)

  1. Dodo / Lurker (7:18)
  2. Abacab (8:46)
  3. Behind the Lines (5:25)
  4. Duchess (6:38)
  5. Me and Sarah Jane (6:02)
  6. Follow You, Follow Me (4:58)
  7. Misunderstanding (4:05)
  8. In the Cage / Cinema Show / Slippermen (11:52)
  9. Afterglow (5:13)
  10. One for the Vine (11:05)
  11. Fountain of Slamacis (8:37)
  12. It / Watcher of the Skies (7:22)

Genesis

Phil Collins: vokaalit, rummut Tony Banks: kosketinsoittimet, taustavokaalit Mike Rutherford: kitara, bassokitara, taustavokaalit

Muut muusikot

Daryl Stuermer: sähkökitara (1-12), bassokitara (1-12) Chester Thompson: rummut (1-12) Steve Hackett: sähkökitara (13) Bill Bruford: drums (13)

Tuottaja: Genesis

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: