Vastavirtaan osa 12: Genesis – …And Then There Were Three… (1978)

Vastavirtaan-sarjassa Saku Sipi arvioi proge-levyjä joilla on alan harrastajien piirissä kyseenalainen ellei jopa halveksuttu maine.

Saku on eri mieltä!


Genesiksen kokoonpano kutistui entisestään vuonna ’77, kun virtuoosikitaristi Steve Hackett jätti kokoonpanon vedoten siihen, että hänen musikaaliset ideansa ja kykynsä jäävät yhtyeessä liian vähälle huomiolle. Genesis ei suinkaan tehnyt niin kuin mikä tahansa muu bändi olisi tässä tilanteessa tehnyt, eli hankkinut uuden kitaristin, vaan päätyi siihen ratkaisuun että kun basisti Mike Rutherford bassottelee niin viimosen päälle taitavasti, että kyllä mies suoriutuu myös kitaraosuuksista. Nyt kun ongelma oli ratkaistu, niin kolmikoksi (Phil Collins, Tony Banks, Mike Rutherford) muovautunut Genesis oli valmis äänittämään seuraavan albuminsa. Levy sai yllä selittämieni tapahtumien johdosta varsin loogisesti nimekseen …And Then There Were Three…

Albumi polkaistaan käyntiin sellaisella vimmalla, voimalla, uholla, intensiteetillä mitä ei ole Genesis-lätyillä tätä ennen eikä varsin jälkeenkään (Duken ”Behind the Lines” liippaa kyllä läheltä) juuri nähty eikä kuultu. Puhun siis levyn avaavasta energiapommista nimeltä ”Down and Out”. Collins takoo kipaleessa rumpuja sellaisella vimmalla, että keikka-Phil, Chester Thompson ei tahtonut keikoilla onnistua tämän toistamisessa ja kappale tiputettiin setistä levyä promotoineen Mirrors-rundin hyvinkin alkumetreillä.

Alun hektisyyden jälkeen tasataan syke Banksin kirjoittamalla kauniilla balladilla ”Undertow”. Kappaleesta huomaa sen, että Collins alkaa viimein löytämään paikkaansa mikin varressa. Phil laulaa kappaleen juuri sopivan vähäeleisesti ja vaikka kertosäkeessä käyttää ääntään voimakkaammin, ei kuitenkaan sorru ns. ylilaulamiseen.


Lue myös: Levyarvio: Genesis – Foxtrot (1972)

Kolmas kappale ”Balladi of Big” ei nimestään huolimatta ole balladi, vaan oikein menevä, klassinen Genesis-kappale, joka tuo itselleni mieleen Nursery Cryme – ja Selling England by the Pound -albumit. Tämä kappale on yksi niistä Collins-aikakauden kappaleista, joka olisi erittäin mielenkiintoista kuulla herra Peter Gabrielin laulamana.

Seuraavaksi laskeudutaan jälleen seesteisiin tunnelmiin Rutherfordin kirjoittaman ”Snowbound”. Tässä kohtaa huomaamme, että tällä lätyllä balladikappaleiden määrä kokee selvää nousua yhtyeen edellisiin teoksiin nähden. Tällä albumilla Mike alkoi saada enemmän jalansijaa säveltäjänä ja kirjoittikin tämän helmen lisäksi myös kaksi muuta loistokasta veisua levylle.

A-puolen päätteeksi Tony Banks vetäisee kynästään mini-Supper’s Readyn eli teoksen nimeltä ”Burning Rope”. Kappale on juuri sellainen mahtipontinen ja eeppinen teos, jonka säveltäjästä kunnon Genesis-fani ei voi erehtyä. Kitaristi/basisti Rutherford vetäisee kappaleessa myös upean ja jylhän kuuloisen, joskin aika yksinkertaisen soolon. Tämä toisaalta todistaa vain sen että pieni yksinkertaisuus ei aina ole pahasta, edes Genesiksen kohdalla.

B-puoli avataan albumin toisella Rutherford-kappaleella ”Deep in the Motherlode” joka lukeutuu levyn parhaimpaan antiin. Ei siis ollut mikään vikatikki antaa Mikelle enemmän tilaa säveltäjänä. Kipale on myös yksi lätyn ainoista, jotka selviytyivät keikkasetissä vielä seuraavan albumin kiertueelle asti, enkä ihmettele sillä ”Motherlode” on oikein toimiva myös keikkaolosuhteissa!

Seitsemäs kappale on jälleen raastavan kaunis Banks-balladi. Tämä on toinen kappale, jossa Collinsin parantuneet laulutaidot ansaitsevat jälleen esillenoston! Myös Rutherfordin kappaleen loppuun suorittama slide-soolo on jälleen hieman yksinkertainen, mutta hieno.

Sitten tuleekin hauska biisi. ”Scenes From a Night’s Dream” on jälleen energinen ja menevä biisi, jolla Collins debyyttinsä tekstittäjänä Genesiksen levyllä. Ja täytyy sanoa, että Phil onnistui heti ekalla kerralla! Uniteemainen teksti sopii kappaleen tunnelmaan ja yleisilmeeseen kuin nyrkki silmään.

Seuraavaksi vuorossa on albumin kolmas ja viimeinen Mike Rutherfordin kynästä lähtenyt kipale, ”Say It’s Alright Joe”. Kappale on Miken kolmesta kappaleesta mielestäni onnistunein ja vaikka kipale ei allekirjoittanutta sytyttänytkään aluksi juuri ollenkaan, on se sittemmin noussut yhdeksi suosikeistani sekä albumilta, että yhtyeen tuotannosta yleisesti. Biisi on hyvin paljon klassisen Genesiksen kuuloinen ja osoittaa hyvin sen, että Genesiksessä muutkin kuin Tony Banks osaavat kirjoittaa hyvää progressiivista rockia!

Tällä albumilla Genesis säästi levyn Graalin maljan loppuun, toiseksi viimeinen kappale ”The Lady Lies” on sekä kaikkien aikojen suosikkikappaleeni Genesiksen tuotannosta, että yksi mielestäni parhaista kappaleista joita on koskaan tehty. Kappale tavoittaa mahtavan utuisen ja pahaenteisen tunnelman ja teksti, joka on loistavaa tarinankerrontaa, sopii kappaleeseen kuin nakutettu! Biisin outro onkin sitten aivan oma lukunsa kaikessa väristyksiä aiheuttavassa eeppisyydessään. Tämä kappale on itselleni se definitiivinen Genesiksen uran huipentuma!


Lue myös: Levyarvio: Genesis – A Trick Of The Tail (1976)

Levyn loppuun on lätkäisty vielä levy-yhtiön painostuksesta singlehitti ”Follow You, Follow Me”, joka kuulostaa edellisen kappaleen mahtipontisen mahtavuuden jälkeen jopa hieman koomiselta. Toisaalta kun ajattelen tämän kappaleen vain sellaisena kepeänä loppusoittona, niin sen kuuntelussa ei ole itselleni mitään ongelmaa. Eihän tämä siis missään nimessä huono kappale ole, sen sijoittaminen levyn loppuun vain on hieman hämmentävä ratkaisu.

Näistä aineksista koostuu suosikki Genesis-albumini …And Then There Were Three…, joka jää harmittavan monesti alan harrastajien ja yhtyeen fanien silmissä kahden edeltäjänsä ja parin vuoden päästä ilmestyneen Duken varjoon. Tämä on surullista, sillä tämän luokan mestariteoksen unohduksiin jääminen on mielestäni täysin käsittämätön juttu.

Parhaat biisit: ”Down and Out”, ”Undertow”, ”Burning Rope”, ”Say It’s Alright Joe”, ”The Lady Lies”

 

Arvosana: *****

Kirjoittaja: SAKU SIPI

Muut Vastavirtaan -sarjan artikkelit löydät täältä >

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: