Levyarvio: John Williams – Star Wars (1977)

Star Wars on John Williamsin ensimmäinen score jonka hän sävelsi Star Wars -elokuviin. Elokuva ja levy tunnetaan myös nimellä Star Wars Episode IV : A New Hope.

Klassisesti koulutettu ja jazz-muusikonkin uraa tehnyt John Williams aloitti uransa elokuvamusiikinsäveltäjänä jo 50-luvulla, mutta lopullisen läpimurtonsa Hollywoodin A-ryhmään hän teki vasta vuonna 1975 Steven Spielbergin elokuvalla Jaws (Tappajahai) josta hän voitti toisen Oscar-palkintonsa (ensimmäinen tuli Jerry Bockin musiikin sovittamisesta elokuvaan Fiddler On The Roof)

Jawsiin Williams oli säveltänyt melko modernia ja minimalistista musiikkia mutta Spielbergin hyvä ystävä George Lucas pestasi hänet kanavoimaan vanhojen Hollywood-elokuvien orkestraalista voimaa uuteen avaruusoopperaansa. Vanhan elokuvamusiikin lisäksi Williamsin Star Wars -musiikki kumartaa tietenkin vahvasti myös taidemusiikkisäveltäjämestarien musiikin suuntaan. ja on erittäin tärkeä elementti Lucasin elokuvaa siinä mielessä että se tuo tärkeän emotionaalisen yhteyden ja tavallaan tutun tarttumapinnan elokuvan aikanaan hyvin eksoottiseen kuvastoon. Lucas on puhunut elokuvistaan usein mykkäelokuvina ja Williamsin musiikilla on tässäkin mielessä tärkeä osa elokuvaa. Dialogi on minimalistista, Lucas kuljettaa elokuvaa kuvan ja äänen ja musiikin voimalla. Musiikki pauhaakin kaksi tuntisen elokuvan aikana lähes jatkuvasti ja soundtrack-levyllekin tuli mittaa peräti 75 minuuttia. Soundtrack julkaistiin alunperin tupla-vinyylinä ja siitä tuli valtava hitti.

Williamsin Star Wars -musiikki on sävelletty suurelle, noin satahenkiselle, orkesterille (London Symphony Orchestra) ja se on hyvin vauhdikasta, energistä ja tunteellista. Williamsin ammentaa etenkin romanttisen ajan klassisesta musiikista, mutta jättää ikään kuin siitä ne “tylsät” kohdat pois ja popularisoi sitä. Williams lainailee sieltä täältä klassikoista, mutta tekee sen kuitenkin niin taitavasti että suoranaisista plagiaateista ei voi oikein puhua vaikka hetkittäin lähellä käydäänkin. Selkeitä vaikutteita on kuultavissa ainakin Richard Straussilta, Gustav Holstilta, Igor Stravinskylta, Sergei Prokofievilta sekä monista elokuvamusiikin säveltäjiltä. Williamsin sävellykset on orkestroinut Herbert W. Spencer.

Tunnelmat vaihtelevat sotaisista marsseista (”Main Title”), vähäeleisen lyyriseen kaihouteen (”Princes Leia’s Theme”) ja toisaalta humoristisen leikkisiin (”The Little People Work” ja sen herkullinen oboe-teema) hetkiin asti. Välillä tunnelmat muuttuvat jopa avantgardistiksi kuten The Land Of The Sand Peoplen hyvin perkussiivisessa musiikissa joka tuo hieman mieleen Jerry Goldsmithin scoren Planet Of The Apesiin ja toisaalta Stravinskyn ”Kevätuhrin”. William käyttää periaaatteessa suuren orkesterinsa koko mahdollista väripalettia mutta pääosin soinnissa korostuu vaskipuhaltimet ja lyömäsoittimet jotka ovat omiaan vauhdikkaiden marssimaisten fanfaarien soittamiseen. Etenkin jälkimmäiset ovat käytössä huomattavasti korostuneemmin kuin orkestarimusiikissa yleensä. 

Levyllä on myös yksi täysi irtiotto sen yleisestä orkesterisoinnista ”Cantina Band” -kappaleen myötä. ”Cantina Band” on niin sanottua diegeettista musiikkia mikä tarkoittaa musiikkia jonka katsojien lisäksi myös elokuvan hahmot (Star Wars -universumissa kappaleen nimi on ”Mad About Me”) kuulee. ”Cantina Band” on jännä loungemainen puolisynteettinen swing-kappale jossa Williams pääsee kanavoimaan omaa jazz-taustaansa. Lucasin ohje Williamsille oli tehdä musiikkia joka kuulostaisi siltä kuin avaruusolennot olisivat tulkitsemassa Benny Goodmanin 30-luvun biisejä. Ja siltähän tuo kappale kuulostaa. Ja myös näyttää elokuvan legendaarisessa baarikohtauksessa jossa omituiset otukset kappaletta toiminnan taustalla soittavat. Levyltä kuunnellessa ”Cantina Band” tuntuu hieman irralliselta muun musiikin joukossa, mutta ihan hauskasta kappaleesta on kuitenkin kyse.

Yksi merkittävä elementti Williamsin scorea on leitmotif. Williams käyttää tehokkaasti tätä jo Richard Wagnerin suosimaa johtoaihe-konseptia pitkin albumia. Elokuvan eri hahmot saavat omat teemansa jotka sitten kietoutuvat toisiinsa muodostaen uudenlaisia yhteyksiä. Erityisen nerokkaaksi tämä muodostui tietenkin jatko-osion myötä joissa hahmojen teemoja voitiin kehitellä ja muunnella eteenpäin ja sekoitella taas uusien hahmojen teemoihin.

Star Wars -musiikin vaikutus kulttuuriin on valtava. Se sai miljoonat ihmiset ensimmäistä kertaa todella kuuntelemaan instrumentaalista orkesterimusiikkia ja toisaalta toi orkesterimusiikin jälleen Hollywood-elokuvien keskeiseksi musiikin muodoksi. On vaikea sanoa miten suuri osa noista ihmisistä siirtyi lopulta kuuntelemaan ”oikeaa” orkestraalista taidemusiikkia, mutta ainakin orkesterimusiikilla on ollut vankkumaton rooli suurien Hollywood-spektaakkelien soundtrackeilla Star Warsista asti.

John Williamsin dominanssi elokuvasäveltäjänä jatkui pitkälle 2000-luvulle ja hän on yhä aktiivinen vaikkei, lähes 90-vuotiaana, enää työskentelekään niin monen projektin parissa per vuosi kuin aiemmin. Williams on ollut Oscar-ehdokkaana käsittämättömät 58 kertaa ja voittanut pystin viisi kertaa.

George Lucas on todennut että Williamsin musiikki oli ainoa osa-alue Star Wars –elokuvassa johon hän oli täysin tyytyväinen ja joka suorastaan ylitti hänen omat odotuksensa. Musiikki toimiikin elokuvassa täydellisesti ja on hyvin vaikea edes kuvitella Lucasin saagaa ilman Williamsin sävellyksiä.Williamsin musikaalisuudesta kertoo paljon se että hänen elokuvasävellyksensä toimivat erinomaisesti myös itsenäisesti kuunneltuina.

Parhaat biisit: ”Main Title”, “Imperial Attack”, ”Princess Leia’s Theme”, ”Inner City”, “Ben’s Death And TIE Fighter Attack”, “Little People Work”, “The Last Battle”

Rating: 4 out of 5.
Kirjoittaja: JANNE YLIRUUSI

Kappaleet
  1. ”Main Title” 5:20
  2. ”Imperial Attack” 6:10
  3. ”Princess Leia’s Theme” 4:18
  4. ”The Desert and the Robot Auction” 2:51
  5. ”Ben’s Death and TIE Fighter Attack” 3:46
  6. ”The Little People Work” 4:02
  7. ”Rescue of the Princess” 4:46
  8. ”Inner City” 4:12
  9. ”Cantina Band” 2:44
  10. ”The Land of the Sandpeople” 2:50
  11. ”Mouse Robot and Blasting Off” 4:01
  12. ”The Return Home” 2:46
  13. ”The Walls Converge” 4:31
  14. ”The Princess Appears” 4:04
  15. ”The Last Battle” 12:05
  16. ”The Throne Room and End Title” 5:28
Muusikot: London Symphony Orchestra
Tuottaja: John Williams, George Lucas
Levy-yhtiö: 20th Century

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: