Levyarvio: Markus Reuter – Truce (2020)

Laajennettuun King Crimson -perheeseen kuuluva saksalainen Touch-kitaristi Markus Reuter (mm. Stick Men, Tuner) on taitava ja tuottelias muusikko joka on kotonaan niin formaalisesti sävelletyn kuin improvisoidunkin musiikin parissa. Truce on hänen uusin levynsä joka on kertaa tehty kitara-, basso- ja rummut voimatrio-kokoonpanolla.

Trucen on kokonaisuudessaan improvisoitua instrumentaalimusiikkia ja siinä mielessä jossain määrin jatkoa vuoden 2017 The Stone House  ja Lighthouse -levyille. Tosin siinä missä nuo levyt olivat suht ilmavia ja muistuttivat jossain määrin ECM-jazzia on Trucen sointi huomattavasti raskaampaa kaliiberia.

Truce on selkeämmin nimenomaan proge-levy ja sen voi laskea King Crimsonin ProjeKct-levyjen hengenheimolaiseksi. Reuter on kertonut että trion David Torn, Mick Karn ja Terry Bozzio vuonna 1994 tekemä levy Polytown oli selkeä esikuva Trucelle instrumentaationsa ja tunnelmansa puolesta. Reuterin mielestä Truce kuitenkin lopulta ajautui aivan omaan suuntaansa ja olen kyllä siitä maestron kanssa aivan samaa mieltä. Polytownin vaikutus on kyllä levyä kuunnellessa helppo ymmärtää, mutta Trucella on kuitenkin aivan oma, paljon raskaampi, sointinsa.

markus_reuter
Markus Reuter ja Touch Guitar AU8.

Trio formaatti antaa kolmelle taitavalle muusikolle paljon tilaa mellastaa ja etenkin Reuter ottaa tästä vapaudesta kaiken irti. Reuterin kitarointi on paikoin intensiteetiltään ja voimaltaan luita murskaavaa tasoa. Reuter soittaa levyllä kahdeksankielistä Touch Guitaria (joka on hieman Stickin kaltainen monipuolinen kitara joka on kehitetty etenkin kaksikätistä ”täppäystä” ajatellen) loopaten sillä reaaliajassa taustakuvioita ja samaan aikaan usein villisti sooloillen. Osa Reuter loopeista muistuttaa hänen Robert Frippin soundscape-tunnelmointeja. Reuterin omaperäisesti ja vahvasti efektoidut kitarasoundit ovat komeaa kuultavaa. Touch Guitar mahdollistaa sekä kitara- että bassotaajuuksien soittamisen ja yleensä Reuter multi-taskaakin molemmissa rooleissa, mutta tällä kertaa hän keskittyy pelkästään kitarointiin. Reuterin vahvasti efektoitu kitarasoundi on täyteläisen ylellinen mutta samalla tarvittaessa myös todella pureva ja särmikäs.

Reuter siis poikkeuksellisesti keskittyy tällä levyllä kitarointiin ja mikäpäs keskittyessä kun matalista taajuksista huolehtii suvereenisti taitava Fabio Trentino. Mm. Le Ormessa 2000-luvulla soittanut italialaisen Trentinon kumimaisesti groovaava basso tuo vahvasti mieleen Mick Karnin tyylin ja on kappaleissa usein hyvin keskeisessä roolissa. Trentinon nauhaton basso soi levyllä välillä todella kovalla voimalla! Trentinon soundi on myös selkein yksittäin liitos edellä mainittuun Polytown -levyyn.

Trion täydentää israelilainen Asif Sirkis joka on nykyisin kova tekijä hieman kokeellisemman jazzin piirissä. Rumpuja hyperaktiivisesti kolistelevalla Sirkisillä on tapana pilkkoa ja katkoa rytmiä hieman Bill Brufordin tyylisesti. Sirkisin terävä rumpusoundi on myös hieman brufordmainen.

Kolmikko ei ole tietääkseni soittanut aiemmin yhdessä, mutta se ei todellakaan lopptuloksessa kuulu sen verran saumattomalta ja toisia tukevaa näiden muusikoiden yhteispeli on. Täytyy tosin sanoa että Reuterin oma sooloilu menee hetkittäin hieman överiksi ja hetkittäin vaarassa lipsua progemetallimaiseksi tilutteluksi.  Onneksi omaperäinen ja notkeasti soittava rytmiryhmä viimeistään estää sen ettei tuon lajityypin pahimpiin kliseisiin olla missään vaiheessa vaarassa todella vajota. 

Kuten yleensä Reuterin tuotannot, on Trucenkin soundimaailma tuhti ja massiivinen, mutta ei kuitenkaan tukkoon miksattu ja kompressoitu.

Yli tunnin mittaisena Truce on hieman raskas kokonaisuus, mutta tarjoilee parhaimmillaan todella messevää kokeellista ja modernin kuuloista progea.

Parhaat biisit “The Truce”, ”Be Still My Brazen Heart”, ”Let Me Touch You Batman”

Arvosana: ****

Kirjoittaja: JANNE YLIRUUSI

Lue myös muita vuoden 2020 levyjen arvioita  täältä >

Kappaleet:

  1. ”The Truce” 11:56
  2. ”Swoonage” 03:25
  3. Bogeyman” 07:28
  4. ”Be Still My Brazen Heart” 08:46
  5. ”Power Series” 09:03
  6. ”Let Me Touch Your Batman” 09:52
  7. ”Gossamer Things” 11:50

Muusikot:

Markus Reuter: Touch Guitar AU8, Live Looping Fabio Trentini: Wal nauhaton basso, bassosyntetisaattori Asaf Sirkis: akustiset rummut

Tuotanto: Markus Reuter & Fabio Trentino

Levy-yhtiö: Moonjune Records


 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: